onsdag, august 27, 2008

Ord.

Ord er i utgangspunktet en utrolig oppfinnelse. De har gjennom generasjoner bidratt til å revelusjonere teknologi, samfunn og livssyn.

Et av mine yndlingsord er et ord som egentlig ikke betyr noe. Det eksisterer kun for meg og betyr minimalt for de fleste andre. Det er nemlig det ordet jeg bruker som brukernavn og nick på 90 prosent av sidene jeg har registrert en brukerprofil på.  Ordet er woiia.  Det er et sjarmerende ord som betyr merkelig mye for meg. Andre ord jeg liker er hattifnatt og bruskork. Jeg har en større forkjærlighet for engelske ord enn jeg noen gang har hatt for de norske.



Et ord jeg ikke er så glad i er den mye brukte sammentrekningen "Skjer'a?". Når noen benytter dette uttrykket i praksis undrer jeg over om det tas i bruk kun fordi de ikke er sikre på hvordan de skal begynne en samtale eller om de sier det fordi de er overbevist om at det vil øke popularitetsfaktoren deres. Det er også mulig at de bruker dette som en hilsen for å vise at de ser og annerkjenner personen de sier det til.

De velger da å benytte en svært lite politisk korrekt sammentrekning av flere ord fremfor å uttale det de faktisk spør om gjennom en retorisk korrekt norsk setning. Jeg hadde virkelig foretrukket at de startet samtalene sine med "Hva er det som foregår?!" som jo er det de egentlig faktisk sier når de sier "skjer'a?"

Finnes det noen støttegrupper for de som lider av dette?

2 kommentarer:

  1. Haha, Livsk :P Jaja, bra innlegg fra prevensjon sjefen ;D

    SvarSlett
  2. Du skriver utrolig morsomt =) sånn helt ærlig og forteller hva du drive rmed.. gøy =D glede meg til mer =P du får sette meg på mail-lista til siden din sånn at jg får en mail hver gang du skriver noe nytt =P

    SvarSlett